söndag 19 juli 2009

LCHF middag

Jag tänkte äta buffé i Vadstena idag men dom hade ingen buffé så jag komponerade min egen middag.
Det fanns inkokt lax med örtasås på menyn så jag bad dom att istället för potatis lägga dit 2 salladsblad,1 tomat i skivor,3skivor gurka,2 rädisor och 2 skivor avocado.
Dom gjorde det och det var jättegott.
En kanna vatten med 3 citronskivor var gratis.
Sen åkte jag till ICA Maxi i Motala, kopte LCHF boken och gick igenom affären på jakt efter lämplig mat.
Till exempel vill jag gärna ha snacks på kvällen och då hittade jag camenbert som jag gillar. Jag köpte också riktig smör.
Nu är det ju inte så gott om den inte ligger på ett kex. Alla kex har omkring 60g kolhydrater /100gr.
Då kom jag på att det gäller att hitta några som väger väldigt lite.
Döm min förvåning när det visade sig vara mina favoriter Saltiner. Ett sånt paket räcker länge eftersom jag bara brukar ta 3-4 st åt gången.
Så där behöver jag inte göra avkall på det goda.
I boken finns många bra recept och jag tror jag har fått klämm på det hela och hur det fungerar.
Nu ska jag komponera ihop mina egna recept.Jag är faktiskt en bra kok när jag lägger den sidan till.Dom få gångerna jag lagar mat vill säga.
På jobbet och hos ungarna får jag väl peta undan det som är olämpligt.
Jag har också redan vant mig vid fil med några stänk linfrön från österlen på morgon istället för gröt. Dom gångerna jag äter frukost vill säga.
Med den här metoden behöver man inte äta så ofta det räcker i princip med ett mål om dan bara det är dom rätta sakerna så kroppen får det den behöver.
Nån dag i veckan kan man äta ordentligt med pasta eller ris eller potatis men då bör man träna också.
Får se hur det går.
Imorgon ska jag testa LCHFpannkaka med smultrongrädde.
*
*
*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar