tisdag 13 januari 2009

Tack bloggkompis

FN:s universella deklaration om de mänskliga rättigheterna från 1948. Där det bla i artikel 23 framgår att "alla har rätt till lika lön för lika arbete".

Jag läste det här hos en bloggkompis som skriver om humanismn.
Det här var precis vad jag behövde idag.

Jag har nämligen ett problem sedan jag blev fackligt aktivt igen för två år sedan.
>
Jag är fackligt och cooperativt tränat på 70 och 80 talet där orden som solidaritet och lika lön för lika arbete var honnörsord. Med lika arbete menades det då inte bara lika lön oavsett kön utan också för likvärdigt tjänst och arbetsuppgifter.
>
Numera gäller individuell lönesättning och man arbetar hårt för lönespridning och tanken är väl att om man har jobbat länge ska man ha mer i lön eller nåt.
För mig är det helt subjektivt och beroende på hur bra man ligger till hos lönesättande chef. Som jag ser det är det också ett sätt att tysta medarbetare.
>
Jag kan inte förstå det och har haft problem att se vitsen med det att ha som utgångspunkt och jobbar för att två människor som gör samma jobb ska ha olika lön bara för att det ska vara lönespridning.
Varje år den här tiden kommer jag i konflikt med allt och alla för jag retar mig på det när löneförhandlingar sätter igång.
På grund av det tänkte jag faktiskt avgå nu vid årsmötet för det strider emot allt jag tror på.
>
Det här med artikel 23 har jag inte tänkt på.
>
Nu ska jag fundera ut en formulering för mig själv med nyckelorden:
Jag
Humanist
mänskliga rättigheter
artikel 23
Lika lön för lika arbete
Kön och ålder
>
Det här var kul. *S*


1 kommentar: