lördag 10 januari 2009

Olika roller på arbetsplatsen

Vi har alla olika roller på våra arbetsplatser. I alla fall när vi arbetar på en arbetsplats med flertal anställda.
För att inte krångla till det hela delar jag in dom i tre huvudgrupper.
Betjänten
Chefen
Informell chef
>
I rollen som betjänt gör man det man blir tillsagt av chefen. Har du egna avvikande åsikter från chefens talar du om det för dina arbetskamrater och försöker få medhåll. Chefen får aldrig veta det för du försöker hålla dig väl med honom eftersom han sätter din lön.
>
I rollen som chef tycker du att du har fullt upp att hålla reda på folket och få dom att göra det du vill. Du irriterar dig ofta och befinner dig i ständigt större eller mindre konflikt med dig själv eller andra. Du tycker det är ditt jobb att veta bäst och det är det du har betalt för.
>
Som informell chef lyssnar alla på dig och gör som du säger för du är inget hot. Du får veta vad alla tycker och därför får du en maktposition som chefen aldrig kan uppnå. Även chefen känner av din position på arbetsplatsen och accepterar och respekterar den eftersom du inte hotar honom.
>
Själv har jag haft alla dessa olika roller på olika arbetsplatser och föredrar helt klart den som informell chef.
>
Enda nackdelen är att du inte får lön efter prestation.
>
Men som sagt
"Man kan inte få allt här i världen"
*skrattar*

2 kommentarer:

  1. Min invändning är att en informell chef, som blivit detta troligtvis av persoliga egenskaper, kan inverka negativt på arbetsplatsen om han elle hon endast jobbar för egen vinning. Den informelle chefen kan ofta vara svårare att komma år en den riktige chefen.

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt. Jag gick inte så djupt in i problematiken. Kom bara att tänka på det när jag funderade på hur jäkla bra jag har det på mitt nuvarande jobb och vilken toppen arbetsplats det har blivit.

    SvaraRadera