söndag 18 januari 2009

Historiens vingslag

Gustaf II Adolf
Farmor:
Margareta Eriksdotter Leijonhufvud (se mitt inlägg den 8 januari etikett människor)
Älskarinna:
Ebba Brahe
som var dotter till:
Greve Magnus Brahe och Brita Stensdotter Leijonhufvud.
Magnus Brahe, riksråd,riksmarsk,riksdrots,hovrättspresident,greve till Visingsborg, Svea Hovrätts,första president.
Son till Per Brahe dä
Per Brahe d.ä., en systerson till Gustav Vasa, erhöll ätten den 29 juni 1561 av Erik XIV grevlig värdighet, och fick Visingsö som grevskapet Visingsborg.

Jag hamnade på Visingsö under min skillsmässa. Jag visste ingenting om ön utan hade bara sett den när vi åkte förbi på E 4 an. När jag frågade min man sa han alltid att dit kan man inte åka där är det bara skog. Men jag kommer ihåg att jag var alltid facinerat av att titta dit. Det är kanske därför jag åkte dit när jag blev själv. En trotsreaktion. *S*
Jag visste bara att jag hade kommit rätt/ hem när jag kom dit 2001.
(se mitt inlägg 2 januari etikett människor)
Visserliggen var jag lite förvirrat när jag kom dit men jag sa till alla att det här var min ö och jag kände igen alla platser.*skrattar*

Det hände mig så mycket konstigt på ön den tiden så jag kanske ska lägga upp en ny etikett så småningom som handlar om " egendomliga saker på Visingsö" *S*

Mitt torp ligger ju vid Bjälbo som hänger ihop med Visingsö genom Magnus Ladelås på 12 oo talet son till Birger Jarl som var son till Magnus Minnessköld den första kända personen i Bjälbo. Han var ju gift med Ylva anmodern till Bjälboätten.

Det kanske är menigen att jag ska göra något ?
Skriva om nånting eller nåt ?
Jag vet inte men det klarnar väl så småningom.

Just nu tycker jag bara att det är kul att läsa om hur allt hänger ihop på något sätt och mycket roligare än att jaga gubbar.*S*
>
>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar