måndag 12 januari 2009

Episod av förskräckelse

Alltid när det är konflikter och Israel är inblandat tänker jag på en kväll när jag var jätteliten. Jag måste ha varit det för den enda konflikt jag kan hitta som passar in tidsmässigt borde vara den när jag var tre år.
Vi hade redan TV. Det har berättats för mig att vi var först i gatan med att ha TV. Bil också föresten men det är en annan historia.
Jag satt med dom andra ungarna på golvet och vi lekte med klädnypor. Vi gjorde alltid gator och sen körde vi med min brors små bilar.
Min far tittade som vanligt på TV med en Öl framför sig.
Det var nyheterna och dom rapporterade om att det hade brutit ut krig med israel.

Rätt vad det var hoppade han upp och skrek som en galning "JETZT FÄNGT ES WIEDER AN"(nu börjar det igen).
Han skrek, rev nästan av sig kläderna och tårarna bara rann i stömmar. Han böjde sig fram och bara skrek och skrek. Jag kommer inte ihåg vad han skrek mera, men ordet juden förekom ofta och det var nog den första gången jag hörde det ordet eftersom jag kommer ihåg det.
Vad jag förstår måste jag ha fått en otrolig chock eftersom hela scenen etsade sig fast i mitt minne och jag kan än idag se honom framför mig med förvridet ansikte framåtböjd med armarna på magen och bara skrikande rakt ut.
Nu efter att jag själv har gjort erfarenheter förstår jag att det var en ångestattak han råkade ut för. Ångesten sitter precis där han höll om sin mage.

Min pappa var som jag berättade tidigare i markförbandet Die Grünen Teufel i Italien under kriget och med om fruktansvärda strider. Det går att läsa på nätet men det är ingen vacker läsning det kan jag försäkra.
Framför allt en berättelse kommer jag ihåg för den berättade han om och om igen.
I en strid blev han skadat av granatsplitter. Dom trodde han var död och slängde honom i en gråtta med andra döda. Han hamnade långt in. När han vaknade till och förstod var han var och kommit över den första chocken funderade han på om han skulle stanna kvar och försöka att dö eller ge sig till att försöka ta sig ut över alla liken till helvetet utanför.
Jag blir alltid illa berörd när det blossar upp konflikter i mellanöstern för han sa ofta att nästa världskrig kommer att starta där.
>
>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar