lördag 10 oktober 2009

5 dagars vecka

Skönt med lördag.
Det blev ingen tunnbrödrulle hos kompisen utan jag blev bjuden på härlig kryddat kyckling, potatisklyftor och rotfrukter tillagade på plåt i ugnen.
Det jag just kom att tänka på är att vi fortfarande nu på 2000 talet där så gott som alla jobb är datoriserade har 5 dagars arbetsvecka.
Det känns så jäkla gammalmodigt och absolut inte anpassat till den moderna människan där fritidssysselsättningar har fått ett allt större utrymme.
Inte undra på att folk blir stressat och att arbetslösheten ökar när den mänskliga arbetsinsatsen behövs mindre och mindre. Den behövs i och för sig men på ett helt annat sätt. Det är inte muskelkraft utan hjärnkapacitet som efterfrågas.
Men lika mycket som kroppen behöver hjärnan vila annars blir den visserligen inte utsliten men överbelastat som leder till kortslutning.
Jag undrar hur länge till det kommer att dröja innan nån smart politiker kommer på att arbetsmarknaden måste anpassas till informationssamhället och att ju längre den är anpassat till industrisamhället desto fler offer och mänskliga tradegier kommen den att kräva.
*
Finns det överhuvudtaget någon som förstår sig på mina tankebanor som för mig är helt logiskt.*S*
*
*

3 kommentarer:

  1. Jorå gumman - vi fattar. *S*
    Frågan är bara - vad skall vi hjärndöda göra då i dagens samhälle?

    SvaraRadera
  2. Den dagen du är hjärndöd är frågan inte relevant längre.*S* Under tiden kan du ju underhålla mig till exempel.*S*

    SvaraRadera
  3. Förstår precis vad du menar och jag håller med dig! :)

    SvaraRadera