torsdag 10 september 2009

Karré a la Minngor

När jag kom hem idag tänkte jag ta reda på plommonen som jag plockade hos grannen förra helgen.
Jag hällde dom i en kastull och kokade dom ett tag.
Sen hällde jag dom genom en sil så kärnorna fastnade där. Jag kokade upp det med lite syltsocker.
Det blev varken mos eller saft.
Det blev någon form av syrlig sås.
Då funderade jag på vad man skulle kunna hitta på med den sörjan.
Nu är det så bra att jag igår stekte en benfi fläskkarre i ugnen och den står nu kallt i kylskåpet.
Willys sålde dom för några veckor för 39: kg och jag köpte upp mig på ett gäng 600 gr bitar.
Jag tycker det är gott som pålägg med senap.
Hur som helst skar jag upp några bitar sen gjorde jag en portion pannkakor. Jag har alltid färdig mix hemma så då behöver man bara vatten.
När den tjocka pannkakan hade fått färg på båda sidorna delade jag den med stekspaden i små bitar och stekte dom klara. På tyska kallar man det för "Keiserschmarren".
Jag hällde pannkaksbitarna brevid karrebitarna och hällde plommonsåsen över.
Jäkla va gott det blev.
En riktig festmåltid.
Kostnaden för måltiden under tian.
Kanske man skulle blivit kock.*S*
*
*

2 kommentarer:

  1. Måste erkänna att det receptet törs jag mig inte på. Tappade greppet redan vid plommonen.
    Tur du inte blev kokt i alla fall för det hade inte den här kocken gillat! *S*

    SvaraRadera
  2. Det går lika bra med äppelmos.*S*

    SvaraRadera