torsdag 9 april 2009

Skärtorsdag

Det sprider sig en härlig värme från kakelugnen nu.
Jag är renskrubbat från relaxen och huset är städat och pyntat med påskris och påskhäxor.
Jag har en kaka i ugnen för doftens skull.
Jag har också pyntat jordkällaren med fjädrar och ägg så nu ser dom det på långt håll när dom kommer imorgon.
När jag kom i fredags upptäckte jag att grenarna på halva min stora gran som markerar min tomtgräns var borta. Det ser förjävligt ut.
Jag ringde bonden idag angående min halva gran och hörde direkt att det var han som var boven. På min fråga om det var han svarade han agressivt med motfrågan om det spelade någon roll. Min fråga vad han trodde det berodde på var att grenarna hängde över vägen och repade backspeglarna på maskinerna.
På min fråga om han eventuellt kunde tänka sig att ta ner hela rasket när han hade vägarna förbi nån gång svarade han genast "naturligtvis".
Hela samtalet slutade med att jag kommer att få fylla min vedbod med ved från honom eftersom han har massor men eldar inte själv.
När han sa att bitarna är nog för stora och behöver delas och frågade om jag hade en karl som kunde göra det lät han lite för glad när jag svarade nej.*S*
Hur som helst sa han att han skulle fixa det också.*S*
Jag sa att jag naturligtvis ville betala och han skulle kolla vad som är brukligt här.
Efter det samtalet tänkte jag på ordspråket
"Alla sätt är bra utom dom dåliga"*S*
Nu måste jag bestämma mig om jag ska ha halva granen kvar eller ta bort den helt. Jag får fråga gänget imorgon.
På ett sätt blir det öppnare men på ett annat sätt kanske för öppet. Min tomt har jag alltid upplevt som ombonat. Jag är rädd att den känslan kanske försvinner.
Här har det blivit jättefint väder och nu är det bara att hålla tummerna att det håller i sig tills på måndag när vi åker hem igen.
På lördag har jag bokat påskbuffe på mitt favoritställe Stubbagården som ligger uppe på ett berg med underbar utsikt.
Nu känns det verkligen att vintereländet är över för den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar