onsdag 15 april 2009

Skakande upplevelse

Jag har precis varit med om en upplevelse som berörde mig in i märgen.
En av våra fjolårsstudenter höll ett föredrag om sina erfarenheter som volontär i Indien och Thailand på barnhem där invånarna har varit utsatt för trafficking.
Hon visade bilder på barn, ungdomar och kvinnor och berättade deras historia.
En berättelse värre än den andra.
Hon visade statistik från WHO som är totalt sanslöst.
Hon visade en attitydsundersökning som får en att spy.
Hon berättade om pappa Svensson som hemma aldrig skulle tänka sig att betala för en hora men tycker det är helt okej att missbruka ett barn i dessa länder så länge han betalar för sig.
Hon berättade på ett nyktert och självklart sätt som fick mig att häpna av beundran.
Jag har ju själv sett mycket av eländet och det har fått mig att ta smärtsamma beslut i mitt liv men berätta som hon skulle jag aldrig klara av.
Den tjejen kommer att fortsätta att arbeta med dom frågorna och hon kommer att gå långt.
Det är precis sådana människor som behövs för att tydligtgöra dessa problem för vanligt folk.
*
Jag är så stolt att hon har gått i våran skola och att jag arbetar på en skola som vågar ta upp dessa hemska saker med eleverna.
*
*

3 kommentarer:

  1. Vilken upplevelse! Jag förstår din stolthet, över din skola! Ja jag kan bara hålla med , att pappa Svensson blir en helt annan man när han kommer till andra länder! Jag har så jäkla ont av detta!
    Jag är en vidsynt människa, tror jag, men ..
    Att se ett barn och bara tänka tanken sex, det är för mig helt obegripligt. Människor som har förgripit sig på barn dom skulle kastreras, jag menar allvar, dom har förbrukat allt som heter mänskliga rättigheter!!!! Dessa män som gömmer sig bakom att dom betalar-om dom nu vill så gärna hjälpa barnen så kan dom ge dom mat, skicka pengar eller annat UTAN att göra anspråk på deras kroppar!!!!Personligen tycker jag att världen är alldeles för flata när det gäller trafficin, eller barnprostitution.

    SvaraRadera
  2. WHO har tagit fram att 7 miljarder omsätter denna krimminella verksamhet som köper och kidnappar barn och ungdomar och använder i trafficking.Oberverar den frivilliga prostitionen är inte inräknat. Jag som är på dejtingsider vet att många män spelar så pryda och ordentliga och när dom sedan reser ut är säkert många ena riktiga svin. Jag luskar alltid mina intressanta objekt var dom har varit och rest. Har dom varit i dessa länder spolar jag dom direkt.

    SvaraRadera
  3. Mycket klokt mycket klokt. Tyvärr så kanske en och annan riktigt seriös åker med... Men fortfarande så tror jag att på fullaste allvar att en av få anledningar till att det finns och att det bara växer hela tiden beror dels på pengarna,men framförallt är jag övertygad om att många av dessa kunder som köper barn osv är faktiskt i toppen av maktens korridorer därför kan det fortgå såpass som det gör.

    SvaraRadera