onsdag 28 januari 2009

Skatteskala

Nu tänker jag lägga upp en ny etikett. "Politik"
Där tänker jag skriva lite om vad jag tycker om något inte är så bra i samhället. Trycker jag något är bra tänker jag skriva det också förståss.
>
Just nu tittar jag på TV och dom berättar att regeringen tänker "fundera" på att kompensera pensionärer för finanskrisen.
>
Det får dom gärna göra.
>
Det jag tycker är horribelt är att pensionärer, sjuka och arbetslösa människor som redan knappt har till sin försöjning måste betala högre skatt än oss som för tillfället är friska och arbetsföra. Som har turen att ha ett jobb. Idag är det faktiskt rena rama rötan att ha ett arbete. Arbetstillfällen växer liksom inte på träden precis. En sjuk människa måste utöver sina vanliga kostnader även betala för dyra läkarbesök samt mediciner. Pensonärerna har redan knappt hälften av en vanlig lön. Pensionen är inget bidrag utan det har man avstått under hela sitt liv i lönekuvertet. Ett tvångssparande faktiskt.
>
Jag kan acceptera om vissa hade lägre skatt än andra men då ska det baseras på bärkraft. Till exempel skatt efter försöjningsbörda hur många barn man har till exempel.
>
Det skulle vara rättvist med lite högre skatt i livets skede när man bara har sig själv att försörja med allt vad det innebär. Lägre boendekostnad, mindre mat, kläder och övriga hushållskostnader m.m.. Den tiden man tar hand om våran framtid, våra barn, kunde man få det lite lättare. Barnbidraget är en droppe i havet med tanke på vad barn och ungdomar kostar. Sen när man blir själv igen kan man bidraga till det hela igen. Är man gammal ska man ha det drägligt och då kunde man också få lite mindre skatt eftersom man redan får så mycket mindre brutto och ofta får massor med extra kostnader som sjukvårdskostnader, tandläkarkostnader m.m..
>
Det tycker jag.
>
Som vi behandlar människor idag som igentligen behöver allas stöd i en viss livssituation är skandal och en skam. Jag tycker dom som har hittat på det där ska skämmas.
>
Men man kanske inte tänker så när man har sett till att man är avsäkrat själv, till höger och vänster och fram och bak, med fallskärmar.
>
Överhuvudtaget tycker jag att den politiska sfären har blivit en värld för sig som inte har någon förankring i den värld där vi vanliga människor befinner oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar