torsdag 8 januari 2009

Leijonhufvud


Margareta Eriksdotter Leijonhufvud drottning av Sverige1536-1551
Född 1 januari1516 på Lo slott Gräfsnäs i Västergötland, dotter till Erik Abrahamsson d.ä. Leijonhufvud och Ebba Eriksdotte (Vasa).Död 26 augusti1551 på Tynnelsö slott i Mälaren. Begravd 1551 i Uppsaladomkyrka.
Hon var endast 4 år gammal när hennes far under Stockholmsblodbad halshöggs på Stortorget i Stockholm 8 november1520.
Gift 1 oktober 1536med Gustav Vasa i hans andra äktenskap.
Margareta var tjugo år yngre än sin gemål, men trots åldersskillnaden tycks hon ha funnit sig väl till rätta i sin roll. Med sitt milda, vänliga sätt lär hon ha utövat ett lugnande inflytande över Gustav Vasa.
Margareta behöll hela livet sin katolska tro medan Gustav Vasa genomförde reformationen.
Hon avled i augusti 1551 efter en kort tids sjukdom. Gustav Vasa skall ha tagit hennes bortgång mycket hårt och enligt samtida källor var Gustav Vasa efter den dagen "aldrig så lustig till sin lekamen som tillförne".
Hon födde tio barn på tretton år. Av dessa överlevde åtta stycken barndomen, vilket var en ovanligt hög siffra på 1500-talet.
Det som jag tycker är roligt är att min ohängde yngre sons sambo är en Leijonhufvud och en avbild av ovannämnda dam. Jag såg första porträttet på Kalmar slott och blev helt facinerat av likheten. Ansiktets form och det höga hårfästet men framför allt de små högt sittande öronen som är lite ovanliga och helt identiskt med porträttet.
Hennes mamma uppbär fortfarande appanage från riddarhuset men det kommer att ta slut med henne eftersom hon inte är gift med en adlig.
Hennes mamma sa en gång att hon trodde att hon är ättling till Gustav Vasa men jag har inte sett någon dokumentation och släktforskning.
Men det betyder faktiskt att mina barnbarn kan vara släkt med Gustav Vasa.
Min sonhustru kan också ha ärvt andra drag förutom utseendet och sinneslaget.
Hon har under dom fem åren som hon är tillsammans med min son redan skänkt mig snart fyra barnbarn.
Sebastian 4 år
Julia 2 år idag den 9 januari
Tvillingar en flicka och en pojke som är beräknat att se dagens ljus i februari/mars.
Jag tycker det här är jättekul.
+
+
Idag skulle min avlidne exman ha fyllt 57 år. Jag vill också skänka honom en tanke. Till graven hinner jag nog inte eftersom jag ska på Julias kalas efter jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar