onsdag 7 januari 2009

Kumlaby kyrka.

Kumlaby kyrka ligger ungefär i mitten på Visingsö. Där fanns under 1000 talet omfattande gravfelt.På samma plats fanns ursprungligen en träkyrka som var den första kristna kyrkan på ön. Den nuvarande kyrkan byggdes under 1200-talet och är av visingsöschiffer. Tornet byggdes något senare.
Under 1400-talet fick kyrkan valv och takstolarna byggdes för. Kyrkan fick kalkmålningar med motiv från helgonlegender och medeltida symboler.
Dekorationsmålningarna i kyrkan har gjorts av Johan Werner d.y. som även gjort relieffigurerna i predikstolen.
Under medeltiden fungerade kyrkan som församlingskyrka för norra delen av ön samt i orostider även som försvarsanläggning. Under 1500-talet slogs öns båda församlingar samman till en och när den nya Brahekyrkan stod färdig på 1630-talet flyttades all kyrklig verksamhet dit. I stället förvandlade Per Brahe d y Kymlaby kyrka till skollokal för den av honom instiftade "Schola Brahea" .Visingsborgsskolan. Bland annat lät han kapa tornspiran och uppförde där en plattform varifrån eleverna, de s k djäknarna, kunde
studera astronomi. I 175 år fungerade kyrkan som skola innan den lämnades åt sitt öde. Under ett antal år på 1800-talet användes kyrkan av missionsförsamlingen. 1922 genomgick kyrkan en genomgripande restaurering då den fick sitt nuvarande utseende. Idag är den ett välbesökt utflyktsmål för turister.


Mitt emot kyrkan är det en gammal gård med en huvudbyggnad och två mindre hus på vardera sida.
Här spökar det.
Gården såldes för några år sedan till en stadsbo och en av mina killkompisar fick hyra ett av sidobyggnaden för en billig peng mot att han gör enklare vaktmästarsysslor på gården.
Det lilla huset har två sovrum och innan jag hade köpt mitt torp brukar jag hyra ett av rummen för en billig peng/natten. Jag var väldigt noga med betalningen för på ön måste man vara försiktigt med sitt rykte. I och för sig blev det prat i alla fall det första året men det slutade dom med senare."tror jag" *S*.
Hur som helst brukar jag hyra rummet som vetter mot huvudbyggnaden för där spökar det enligt sägen. Det ska vara en kvinna som sitter och gungar i en gungstol och flera har vittnat om att dom både har sett och hört henne.
Ofta när huset var tomt och ägaren i stan ställde jag mig vid mitt fönster i hopp om att få se en skymt av henne eller höra henne gunga.
Men tills dagens datum har jag inte lyckats med detta.
Numera är jag inte så ofta där men till sommarn kanske jag gör ett försök till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar