torsdag 17 september 2009

Kalas

Idag fyller både en sonhustru och ett av mina barnbarn år. Sonhustrun bor för långt bort så hon fick bara ett samtal men barnbarnet som fyller 5 fick besök av mig.
Han fick en radiostyrd monstertruck och blev glad. Dom andra tre barnbarnen i familjen fick också var sin present.
När det gäller barn kan jag inte bara ge till en och dom andra ska titta på. Det går bara inte.
Det var likadant när mina grabbar var små.
Det är bara 18 månader mellan dom så jag gjorde det enkelt för mig. Till jul och födelsedagar köpte jag alltid två av allt.
Det gällde leksaker och kläder tills dom blev så stora så dom vägrade ha likadana kläder.
Båda grabbarna utvecklade faktiskt en totalt olika klädstil.
Faktiskt blev dom också till sättet helt olika fast jag kan svära på att jag behandlade dom lika.
Jag använder inte ordet uppfostran eftersom jag har alltid sett dom som självständiga individer och jag har bara slagit näven i bordet när dom spårade ur för mycket.
Det är i alla fall vad jag kommer ihåg.
Dom kanske har helt andra minnen.*S*
*
*

2 kommentarer:

  1. Tror det är viktigt att resten av barnen oxå får en liten present. Behöver visserligen inte vara lika fint eller stort som jubilaren, men är viktigt att dom får något och inte bara stå vid sidan om tomhänta. Väcker bara avund och svartsjuka, skickar helt fel signaler. Genom att ge alla små någon present så tror jag att dom lär sig att så småningom att kunna glädjas åt andras lycka.
    Men kanske jag har fel, amatörpsykolog som man är.

    SvaraRadera
  2. I så fall har vi väl fel båda två men det känns rätt i alla fall.*S*

    SvaraRadera