onsdag 19 augusti 2009

Kräftstjärtsomelett


Idag blev det kräftstjärtsomelett. Det var supergott.

Sätt ugnen på 200 grader när du kommer hem.
Byt till bekväma hemmakläder.*S*
Plocka fram på diskbänken:
1 liten ungsfast form
2 större skålar
eventuellt 2 mindre skålar
2 vanliga handvispar
1 vanlig sked
2 ägg
Grädde (grädde i en fyrkantig hög förpackning med skruvlock är godare och håller längre)
Asken med kräftstjärtar i lag .(Det är en rund rosa plastask på 170gr som ligger i butiken där sill och räkor finns.OBS! häll bort vattnet.(lagen)
salt
cillipulver
fryst dill
Om du gillar sallad ta fram den men det går bra utan.
Fresta Jordgubbsmousse "(brukar ligga ihop med varor för bak)

Rör ihop 2 ägg och 1/2 dl grädde i ca 2 minuter i en skål.
Krydda med salt cilli och fryst dill. Bara litegrann. Man kan krydda mera när det är klart.
Rör försiktigt ner kräftstjärtorna.
Häll alltsammans i en ungsfast form och ställ formen nu i den varma ungnen.
Grädda i ca 15 minuter till det hela har en fin gyllenbrun färg.
*
Rör ihop efterätten = 1 påse "fresta jordgubbsmousse och 1,5 dl grädde i en skål.
Häll upp i 2 mindre skålar och ställ dom i kylskåpet. (1 skål = 5 kolhydrater. )Gillar du efterätt ställ hela skålen i kylskåpet.


*

Kostnad ca 30-50 kr beroende på vilken sallad du väljer som tilltugg.
Efterätt ca 8 kr

Tidsåtgång 5 min + 15 min. gräddningstid där du kan göra massor med annat.
Till exempel kan du ta reda på gårdagens, frukostens och lunchens disk.
Har du tvätt som behöver tvättas kan du lägga den i tvättmaskine och sätta på den.
Du hinner gott och väl att koppla upp dig på nätet.
Du hinner också att plöja igenom den nya ikea katalogen som kom med posten idag eller nån annan rolig tidning.*S*
Du kan göra precis vad du vill för du har ju nu 15 minuter på dig att roa dig.*S*
*
Idag i affären gick jag också igenom Exotisk snacks och kollade kolhydrathalten på dom olika godisbitarna det fanns en hel del användbart som du kan se på bilden. Jag hittade flera som hade mindre än 20g kolhydrater per 100gr. Man får ju inte vräka i sig men några bitar går bra när man är godissugen.
*
*
Ps. Igår sa en jobbarkompis att det syns att jag har tappat vikt. Jag måste säga att det här är verkligen att förena nytta med nöje för jag har aldrig tidigare ätit så god mat.
*
*

11 kommentarer:

  1. Jag är riktig imponerad av dig. Själv har jag tyvärr en sådan "tråkig" kropp som inte svarar på diverse dieter, (har provat nog allt som finns att prova)utan hos mig gäller den gyllena regel="svält"...
    Därför tycker jag det är roligt när det funkar för andra:)Lycka till:))

    SvaraRadera
  2. *Mummel!*
    Varför i hela friden måste kvinnor skriva och anta att bara andra kvinnor läser deras bloggar och förstår det som är självklart för andra kvinnor (o eventuella högbetalda kändis-kockjäklar). Det finns faktiskt en och annan idiot till man (= jag) som halkar in ibland. Snälla, (söta, rara med socker på toppen) vissa av oss (= jag igen) är helt *lost* i köksregionen. Kan du inte skriva så vi (= densamme som ovan) klarar av att följa dina recept.
    Som tex: Plastbytta i ugnen??? Tog lång tid innan jag fattade att du lurades där. Går ju inte! Den smälter juuuh! Plastbyttan alltså. Vadå lag utan lag? Begriper ju till och med jag att man inte kan spela tex. en fotbollsmatch utan lag.
    Disken i tvättmaskinen? Jaha, förstår att du behöver IKEA-katalogen, vet att dom har skapligt billigt porslin där. Men i ärlighetens namn - är det inte enklare att bara kasta skiten direkt utan att mala ner det i tvättmaskinen först?
    Vadå IKEA-katalogen förresten, finns andra bra kataloger oxå (tipsar) tex; Hobbex, Clas i Sjön, Jula, Net on Net m.fl.
    Hoppas på skärpning i framtiden vännen. Nu hinner jag tyvärr inte skriva mer, har en ugn och tvättmaskin som behöver åtgärdas.

    SvaraRadera
  3. Förlåt så mycket Tord.Jag ska genast åtgärda mitt misstag.*skrattar*Jag förstår precis för har samma problem när det gäller datorer och bilar.

    SvaraRadera
  4. Jag tackar dig för den utomordentligt välformulerade beskrivningen (receptet). Nu kan tom jag våga mig på denna kulminariska läckerhet. Mitt godis står dock ej att finna bland de Exotisk snacksen utan finns bland flaskor och buteljer. Stavas ÖL, men med fördel skall det stå 2,8% ej 3,5% (appropå lag - vill inte bli A-lag(,are)). ;-)

    SvaraRadera
  5. Då kan du hoppa över efterrätten och ta en öl eller ett glas vitt vin istället.Bra att du inte vill bli A-lag(are) Då slipper du bli AA-lag(are) *S*

    SvaraRadera
  6. Men funderade ett tag på att bli med i AAA (American Automobile Association), men insåg att det var lite långsökt och dyrt, iaf om dom har många medlemsmöten. *S*

    SvaraRadera
  7. Då är det bättre med SSSS -laget (Singlar Som Söker Sällskap)*S*

    SvaraRadera
  8. Tror jag nöjer mig med att försöka bli en mat-lagare. *Ler smaskigt sött*

    SvaraRadera
  9. Tord det gör du helt rätt i.*S* Är nog lugnast så.*S*

    SvaraRadera
  10. Nu har faktiskt även jag lagt ut ett recept på nätet. Visserligen bara en fruktkaka ...... men ändå!
    Du hittar den här:
    http://warmenius.se/skoj
    Kategori recept.
    Lycka till med det baket.

    SvaraRadera
  11. Har läst receptet.*S*Nu är klockan mitt i natten 3:23 så jag får nog läsa resten av inläggen imorgon för om jag inte slutar skrattar nu kan jag inte somna om.*S*

    SvaraRadera