onsdag 11 mars 2009

Slakta lärare

Nu ska kommunerna ansluta sig till Metalls uppgörelse fast i en förvanskat version. Med att skära ner och hålla inne de anställdas löner och arbetstid.
Nu får man också höra att kommunerna tänker använda lärartjänster som budgetbalanserande verktyg.
Man talar inte om en anpassning till elevantalet utan om att slakta lärartjänster för att balansera budgetunderskott.
Var har den satsningen på skolan som regeringen gick till val med tagit vägen.
Överhuvudtaget hur kan partier gå till val med en sådan fråga när besluten finns ute i kommunerna.?
Jag tycker kommunerna har inte visat sig värdig det förtoende när staten överlät skolan till dem.
Jag tycker faktiskt att om kommunerna missbrukar sina åtaganden ska staten ta tillbaka ansvaret för skolan.
Helst innan skolan tar för stor skada som kommer att ta en jäkla tid att ordna upp igen.
*
Fast igentligen är det nog försent. Det är nämligen värre än så. I många kommuner är skolorna idag egna resultatenheter där man lägger vikten på just resultat och i det här fallet det ekonomiska resultatet och inte elevernas kunskapsresultat. Att klara verksamheten med så låg elevpeng som möjligt. Det säger sig självt vad som får stryka på foten. Man bäddar för en utveckling som i näringslivet att några få skor sig på bekostnad av många.
En form av anpassning till friskolor som har vuxit fram som svampar i skogen.
Ibland när jag hör politikerna på TV vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.
I vilken verklighet lever dom ?
*
Som en lärare sa på TV igår att ju sämre kunskapsresultat det blir i grundskolan desto fler IV elever får vi på gymnasium. Detta i.o.f.s. tackar vi för men ser man det ur elevperspektiv är det en katastrof och ett totalt misslyckande tycker jag.
*
*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar